27 października 2012

02. Nowa sąsiadka


Usłyszeć od kogoś, że ma się dobre oczy, to całkiem fajna sprawa. Człowiek czuje się dowartościowany i dobry. Czuje, że jego egzystencja ma sens, że żyje się po coś. Jednak takie słowa dobrze jest usłyszeć od ukochanej osoby, od matki, przyjaciela. Od kogoś kto cię zna i darzy zaufaniem. Wówczas ma się prawdziwe uczucie, że robi się coś dobrego i dąży się do wielkich rzeczy jako uczciwy obywatel.
Ale usłyszeć słowa „masz dobre oczy” od całkiem obcego, trzyletniego dzieciaka, to dziwna sprawa. Maluch nic o Michale nie wiedział. Nie rozmawiał z nim. Nie mógł mieć pewności, że Winiar jest uczciwy, odpowiedzialny i dobry. Równie dobrze mógłby być złośliwym i wrednym facetem, który poprzez swoje rozgoryczenie po nieudanym małżeństwie zatruwa życie innych. Dziecko nie jest w stanie tego zauważyć, patrząc jedynie w oczy.
A może oczy rzeczywiście mają taką moc, jaką przypisują im wielcy filozofowie? Przecież tyle się mówi… Oczy są odzwierciedleniem duszy… Ale czy trzylatek naprawdę to widzi?
Chociaż jakby się nad tym głębiej zastanowić, to o dzieciach również mówi się wiele ciekawych rzeczy. Podobno są szczere do bólu, nie kłamią, nie kierują się nienawiścią, nawet wówczas, kiedy wiele przeszły. A Enzo niewątpliwie przeszedł w swoim króciutkim życiu stanowczo za dużo.
Dosyć tego! Koniec myślenia o oczach, dzieciach i innych zjawiskach paranormalnych.
Michał, zmęczony treningiem, wszedł do pustego domu. W sensie materialnym nie było ono puste. Ładne, trzypokojowe mieszkanie, które zostawiła mu żona, było umeblowane i wyposażone w sprzęty niezbędne do przeżycia: telewizor, kuchenkę mikrofalową i dwumetrowe łóżko. Brakowało mu gustu i elegancji, porządkiem także nie grzeszył, bowiem wszędzie walały się brudne ubrania oraz puste kubki po kawie, które na stałe wkomponowały się w wystrój mieszkania.
Dom był pusty duchowo. Brakowało mu kobiecej ręki, miłości. Był zimny i nieprzyjemny, i być może to był główny powód tego, że Michał nie przyjmował zbyt wielu gości. Stałym bywalcem był jedynie Mariusz, który nie zwracał już uwagi na panujący nieporządek i niezbyt przyjemny zapach unoszący się nad szaro-burą kupką znoszonych koszulek oraz skarpetek, które leżały w kącie.
Winiarski otworzył lodówkę z nadzieją, że znajdzie w niej coś, co nadawałoby się na obiad. Jednak i tam było pusto i zimno. Sięgnął po pomidora, jednak jego termin przydatności do spożycia już dawno minął. Czerwoną kulkę porosła pleśń, roznosząca brzydki zapach po całej lodówce. Wyciągnął piwo i była to jedyna rzecz, która niezmiennie była w jego asortymencie. Otworzył butelkę i pociągnął trzy duże hausty. Z wyraźną ulgą sięgnął po telefon i wystukał numer do pobliskiej chińskiej restauracji. Dzwonił tam tak często, że nawet obudzony w nocy mógłby wyrecytować cyferki bez zająknięcia. Usłyszawszy w słuchawce łamaną polszczyznę Chińczyka, którego nawet lubił, bo zawsze był dla niego miły, uśmiechnął się i przedstawił. Nie musiał składać zamówienia. Wystarczyło imię i nazwisko, a osoby pracujące w restauracji już wiedziały, co przywieść i gdzie. Zamawiał tam jedzenie od dobrych sześciu miesięcy, zawsze ten sam zestaw, więc nic dziwnego, że był dobrze znany w szeregach małych, skośnookich restauratorów.
Usiadł przed telewizorem i włączył kanał sportowy. Był późny wrzesień, a dziennikarze wciąż rozpamiętywali niechlubną porażkę reprezentacji Polski na Igrzyskach Olimpijskich. Michał tego nie rozumiał, wydawało mu się, że wystarczająco już znieśli. Zawieszono na nich psy, i gdyby nie trener oraz zaufanie związku i kibiców, to na pewno byłby teraz w gorszej kondycji – zarówno fizycznej, jak i przede wszystkim psychicznej.
Rozległo się dzwonienie do drzwi. Michał podniósł się z kanapy z przeciągłym westchnięciem, odebrał zamówione jedzenie i zajął wcześniejsze miejsce. Przełączył kanał i zaczął oglądacz mecz polskiej Ekstraklasy, której był fanem.
- Co robisz, baranie! – krzyczał, kiedy zawodnik jego ulubionej drużyny robił coś nie po jego myśli.
Rozejrzał się wokoło i stwierdził, że głupio samemu ogląda się mecze. Bez zastanowienia wyciągnął telefon i zadzwonił do Mariusza.
- Cześć, oglądasz mecz? – zapytał od razu.
- Jednym okiem, bo drugim patrzę na Arka – powiedział, a Michał niemalże widział jak jego przyjaciel czule spogląda na swojego trzyletniego synka. – A czemu pytasz?
- Pomyślałem, że mógłbym do ciebie przyjechać, ale nie będę wam przeszkadzać.
- Co ty! Wpadaj, przecież Arek za tobą przepada. Kup po drodze jakieś biszkopty to będzie cię lubić jeszcze bardziej – zaśmiał się. – I nie zapomnij o piwie.
- Jasne. Przyjadę przed drugą połową.
Michał odłożył słuchawkę i zaczął zbierać się do wyjścia. Ruszył do szafy, aby znaleźć czystą koszulkę, jednak żadna nie sprostała jego oczekiwaniom. Ze smutkiem stwierdził, że wszystkie jego ulubione t-shirty leżą gdzieś na podłodze od kilku tygodni. Wziął głęboki wdech i sięgnął po bardzo starą i od dawna nie noszoną bluzkę z logiem jego byłego klubu – Trentino.
- Chyba muszę zrobić pranie – powiedział do siebie.
Chwycił za kluczki od samochodu i wyszedł z domu.
- Słowa tego dzieciaka ciągle siedzą mi w głowie – powiedział, wypijając kolejną butelkę ulubionego piwa. – Jak to możliwe, że trzylatek ma takie podejście? Myślisz, że on sobie coś wyobraził? Myślisz, że pomyślał, że mógłbym zostać jego rodziną?
- A nie dałeś mu jakiegoś znaku?
- Żartujesz?! Wiem ile przeszedł, nie mógłbym mu tego zrobić. Nie mógłbym zrobić mu żadnej nadziei. Zresztą byłeś tam i widziałeś. Bawiłem się z dzieciakami. Na chwilę usiadłem, aby złapać oddech, rozmawiałem z opiekunką, a on stał z boku i się tylko przyglądał. Po chwili podszedł, powiedział, że mam dobre oczy i zniknął.
- Nie powinieneś się tym tak przejmować. Skoro nie dałeś mu żadnego sygnału, to czym się martwisz? Wiesz jakie są dzieci… Gadają trzy po trzy, czasami nawet same siebie nie rozumieją. Wiem, że mam takiego trzylatka w domu. Arek też dużo mówi.
- To nie to samo… Za tym na pewno się coś kryło. Chyba tam pojadę i porozmawiam z opiekunką. To najlepsze wyjście. Nie chcę, aby ten mały przeze mnie cierpiał. Powinienem z nim porozmawiać i wszystko wytłumaczyć. Nie mogę go do siebie zabrać, bo ja się nie nadaję na ojca. Nie teraz… Kiedyś – tak, ale nie teraz.
Michał i Mariusz spędzili w razem cały wieczór. Najpierw rozmawiali o problemie Winiara, a później zajęli się oglądaniem telewizji. Byli tak pochłonięci filmem, że nawet nie zauważyli ile alkoholu w siebie wlali. Piwo lało się strumieniami, a oni zapatrzeli w telewizor nie uświadomili sobie nawet, że pod koniec wieczoru nie będą mogli podnieść się z miejsc.
- Jadę do domu – wyjąkał Michał, za wszelką cenę starając się utrzymać równowagę. – Tylko zamówię sobie taksówkę…
Michał wyjął z kieszeni telefon i próbował znaleźć w nim numer na taryfę. Był potwornie zdziwiony, kiedy cyferki i numerki na jego klawiaturze zaczęły tańczyć jakieś dziwne tańce.
- Ty, Mariusz! Chyba za dużo wypiłem, bo wydaje mi się, że siódemka robi szpagat! – zarechotał i jednocześnie wylał na swoje spodnie resztki piwa z butelki. – Cholera jasna!
- Dzwoń szybciej, póki tańczą, bo potem mogą zwiać.
Po piętnastu minutach pod dom Mariusza podjechała taksówka, która zabrała siatkarza do domu.
Michał po alkoholu jest bardzo rozmowny, dlatego buzia mu się nie zamykała. Ciągle wałkował temat Enzo, mimo iż taksówkarz nie miał zielonego pojęcia kim jest Enzo, i dlaczego właściwie Michał tyle o nim gada. Miał tego serdecznie dość, dlatego pogłośnił radio. Ale na nic się to zdało, bo Winiar przysunął się bliżej mężczyzny i krzyczał mu niemalże do ucha.
- Ja tak bardzo chciałem mieć dziecko… Bardzo… Ale moja żona, ex żona, miała mnie w nosie, wie pan? Wolała, jak ona to mawiała, „realizować się” – bąknął, robiąc w powietrzu charakterystyczny cudzysłów. – Ma pan dzieci?
- Tak, dwójkę.
- Szczęściarz z pana. Chciałbym mieć syna. Oh, co ja bym z nim robił… Wszędzie byśmy pojechali, wszędzie bym go zabierał. Zaraziłbym go siatkówką i razem byśmy grali na podwórku. Wie pan, ten Enzo to całkiem spoko chłopak. Tylko trochę nieśmiały. Ale opiekunka mówiła, że to szatan. Już nic z tego nie rozumiem… Dlaczego on mi to powiedział? Wie pan, co ten chłopak mi powiedział?
- Niestety nie.
- Powiedział mi… Kurczę, co on mi powiedział? Sorry, ale zapomniałem! Muszę zadzwonić do przyjaciela. Ale powiedział mi taką rzecz, że buty by panu spadły!
- Na pewno. Dojechaliśmy na miejsce. Płaci pan 25 zł.
- Spoko. Dzięki. Pa!
Michał stał i patrzył jak taksówka odjeżdża. Zrobiło mu się przykro, bo naprawdę miło mu się rozmawiało z nowo poznanym kolegą. Żałował, że nie wziął do niego jakiś namiarów. Być może taksówkarz miałby jakiś pomysł na rozwiązanie jego problemów z Enzo.
Odwrócił się na pięcie i żwawym krokiem ruszył przed siebie, ale nie zauważył krawężnika, który pokonywał każdego dnia. Z impetem runął na ziemię, kalecząc się w dłoń.
- Cholera jasna! – przeklął pod nosem, a przed oczami pojawiły mu się gwiazdy. Dosłownie. Po chwili wybuchł zaraźliwym śmiechem, gdyż nie mógł się podnieść. Bawił się świetnie, uświadamiając sobie swoją niedołężność.
- Przepraszam, czy wszystko w porządku? – Nagle nad głową Michała pojawiła się zaniepokojona brunetka oraz szczekający, złocisty labrador, którego trzymała na smyczy. – Oscar, cicho! Proszę pana, dobrze się pan czuje?
- Ja? – zapytał z uśmiechem. – No pewnie! Ale nie mogę wstać – zaśmiał się głośno, jakby właśnie opowiedział najśmieszniejszy kawał świata. – Nie przejmuj się mną. Jestem sam, żadna żona nie będzie na mnie krzyczeć, w domu nie czeka na mnie nawet zwiędła paprotka. Mam pusty portfel i całkiem niezły telefon. Chcesz mnie okraść? Śmiało, nie będę w stanie cię dogonić – powiedział, wyciągając telefon i wręczając go dziewczynie.
- Oscar, przestań szczekać! – rzekła, szarpiąc za smycz. – Dobrze się pan czuje? Może mogłabym jakoś pomóc.
- Obawiam się, że mi już nic nie jest w stanie pomóc. Ja jestem po prostu pijany. Musiałem się upić, aby nie myśleć o Enzo, o Igrzyskach, o mojej żonie… Ale wiesz co? To mi w ogóle nie pomaga – powiedział przez zaciśnięte zęby. Do jego oczu cisnęły się łzy, a w gardle urosła wielka gula, która uniemożliwiała mówienie. Poczuł się bardzo samotny.
- Czy pan tutaj mieszka?
Michał pokiwał twierdząco głową, wycierając pojedynczą łzę, która pojawiła się na jego policzku. Zaczesał włosy do tyłu, mając nadzieję, że doda mu to poważniejszego wyglądu. Zazwyczaj prezentował się nienagannie, lecz dzisiaj coś w nim pękło. Czuł się jak dziecko, które potrzebuje opieki i wsparcia. Puste mieszkanie, w którym nie znajdowały się nawet rośliny, które wniosłyby do niego trochę życia, odstraszało. Nie chciał tam wracać. Nie chciał po raz kolejny zasypiać samotnie w łóżku, słysząc jedynie bicie własnego serca. 
- Pomogę panu. Proszę się przytrzymać mojego ramienia. – Dziewczyna zachowywała się jakby była zahartowana w boju. Chyba nie pierwszy raz pomagała pijanemu na umór mężczyźnie. Była niziutka i drobna, ale bardzo dobrze radziła sobie z ogromnym Winiarem. – Na którym piętrze pan mieszka?
- A bo ja pamiętam… – zaśmiał się. Znów powrócił do niego dobry humor. Zaczął opowiadać jakieś brednie i śmieszne historyjki ze zgrupowania reprezentacji. Brunetka udawała, że go słucha, co chwilę przytakując i powtarzając „tak, tak”. Chciała jak najszybciej uzyskać informację na temat mieszkania Michała. – Pod numerem czternaście.
- Naprawdę? Dobrze się składa – powiedziała z uśmiechem.
Wjechali windą na piąte piętro. Michał, przytrzymując się drobnego ramienia dziewczyny, wyjął z kieszeni klucze i starał się trafić do dziurki. Zniecierpliwiona brunetka pomogła mu w tym, jednak nie przewidziała, że Winiarski z impetem wparuje do mieszkania i wywróci się na progu, uderzając jednocześnie głową w ściankę komody.
- Cholera jasna! – wrzasnął, łapiąc się za głowę. – Ja pierdziule, ale boli!
- Ma pan lód? Jutro będzie siniak.
- Czy ja wyglądam na kogoś, kto ma lód? Jedyne co mam, to zgniłe pomidory w lodówce.
Michał pozbierał się z podłogi i doczołgał się do kanapy. Runął na nią, nie zważając na obecność obcej dziewczyny i wciąż szczekającego psa. Niewiele go wówczas obchodziło. Był potwornie zmęczony, a jedyną rzeczą, która mogła dać mu teraz ukojenie był sen.
- Ale proszę pana, musi pan zamknąć mieszkanie – mówiła dziewczyna, szturchając go za ramię. – Halo, proszę pana. – Rozejrzała się w około w poszukiwaniu kluczy, którymi otwierali drzwi. Jedynym dobrym wyjściem było zamknięcie go tu i wzięcie kluczy ze sobą. Postanowiła, że rano wpadnie i odda właścicielowi jego własność.
Znalazła brzęczący pęk pod komodą, stojącą w przedpokoju.
- Chodź Oscar, idziemy – powiedziała do psa i wyszła, zostawiając Michała samego.

19 komentarzy:

  1. Nie no Winiar nawet po pijaku mówi od rzeczy naprawdę;d heh mam nadzieję, że ta sąsiadka zagości w mieszkaniu na dłużej;d czekam na następny:)

    Ziaba

    OdpowiedzUsuń
  2. Winiar jest w opłakanym stanie, bo inaczej chyba nie da nazwać się tego syfu w jego mieszkaniu, zgniłych pomidorów w lodówce, braku czystych koszulek do ubrania i chęci wygadania się każdej możliwej osobie, po drodze, ze swoich problemów? Współczuję mu, bo widać, jak bardzo przeżywa rozstanie z żoną, ale na Boga, tak się nie da żyć. Musi się szybko wziąć za siebie i coś ze sobą zrobić, bo tak długo nie pociągnie. Picie mu w niczym nie pomoże, a wręcz przeciwnie, może mu wszystko skomplikować. Na dodatek, po pijaku zbiera mu się na wyznania i tak jak pisałam wcześniej, każdemu byłby w stanie opowiedzieć o swoich kłopotach. To chyba świadczy o tym, jak bardzo czuje się sam ze swoimi problemami, jak bardzo je przeżywa, mimo że ma Mariusza. Ten go jednak nie zrozumie, bo nie jest w takiej sytuacji życiowej. Dobrze, że spotkał sąsiadkę, może to będzie jakaś dłuższa znajomość? Chociaż ja, po takim zachowaniu, nie potrafiłabym spojrzeć jej w oczy, na jego miejscu :D Mam nadzieję, że jego obrażenia, odniesione tego dnia, nie będą za bardzo bolały :P Widać, że słowa chłopca bardzo uderzyły Miśka i jestem ciekawa, co z tego dalej wyniknie, bo jestem pewna, że coś się stanie :) Czy spotka się jeszcze z chłopcem? Strasznie jestem ciekawa :D Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To się nam Misiek załamał. Jest z nim źle, a raczej fatalnie. Ale co mu się dziwić? Rozstał się z żoną i jest sam, zupełnie sam. A samotności, to chyba nie lubi nikt. Tylko, że alkohol nie rozwiąże jego problemów taka jest prawa. Ja wiem, że łatwo jest powiedzieć, że musi wziąć się w garść, ale musi przynajmniej spróbować, bo jeśli nie, to problemy w życiu prywatnym przejdą także na problemy w klubie, a wtedy będzie jeszcze gorzej. Widać, że słowa małego Enzo zrobiły na Miśku sporo wrażenie, i teraz nie może przestać o tym myśleć, co mnie wcale nie dziwi. Podobno dzieci widzą więcej niż dorośli i to jest prawa. Teraz pytanie czy Winiar spotka się jeszcze z małym Enzo. Kto wiem, może to właśnie ten maluch pomoże się pozbierać Winiarowi?

    OdpowiedzUsuń
  4. No to widzę, że Winiar nieźle popłynął. Tylko, że tak się problemów mimo wszystko nie rozwiąże...Potem może być gorzej. Choć mam nadzieję, że Mariusz, Enzo i nowo poznana sąsiadka jakoś mu pomogą :)
    " - Ty, Mariusz! Chyba za dużo wypiłem, bo wydaje mi się, że siódemka robi szpagat!" - Mój ulubiony tekst z tego odcinka, zdecydowanie :DD
    Pozdrawiam,
    VE.

    OdpowiedzUsuń
  5. Szkoda mi Michała biedy on jest. Czuje się bardzo samotny tylko żeby nie topił swoich smutków w alkoholu bo wtedy to już wgl będzie tragedia. Chyba musiał się komuś wygadać a zawsze po pijaku człowiek się otworzy nawet do obcych ludzi jak np. rozmowa z taksówkarzem. Mam nadzieję że Winiarski stanie na nogi a w tym mu ktoś pomoże pewnie Mariusz i może ta sąsiadka, no i może mały Enzo jeśli Michał będzie go odwiedzał. Pozdrawiam i czekam na kolejny rozdział ;D

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem ciekawa reakcji Michała jak się obudzi a tu drzwi zamknięte i nie ma jak wyjść.. : )
    Dobrze, że ma przyjaciela który go wspiera w tym jakże dla niego trudnym okresie. Świetny rozdział. Do następnego. : )

    OdpowiedzUsuń
  7. Widać, że Michał strasznie to wszystko przeżywa. Ten stan, w którym się znalazł go przytłacza. Puste, zabrudzone mieszkanie, brak jedzenia w lodówce...I do tego cały czas ma w głowie słowa malutkiego chłopczyka. Zdaję sobie sprawę z tego, że bardzo chciałby poczuć to ojcowskie uczucie i trzymam kciuki, żeby kiedyś mu się to udało, bo zasługuje na to jak mało kto. Na szczęście zawsze ma Mariusza, do którego może walić zawsze, o każdej porze dnia i nocy. Upił się i miał do tego prawo, u Mariusza całkiem zabawnie było, nie powiem :D Ale później płakał...Płakał z bezsilności jak mały chłopczyk, który potrzebuje mieć kogoś przy swoim boku, na stałe. Trzymam kciuki, żeby słońce nad nim zaświeciło :))
    Pozdrawiam ;*

    OdpowiedzUsuń
  8. Coś ja czuje,że sąsiadka namiesza w opowiadaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Źle z nim jest... Ale proszę niech on nie topi dalej swoich problemów w alkoholu. Bo będzie jeszcze gorzej niż jest, a jego obecna sytuacja i tak jest marna.
    Nie wiem jakim cudem ta dziewczyna doprowadziła go pod drzwi mieszkania nie wybuchając ani razu śmiechem. Ten taksówkarz chyba nie był zbytnio zadowolony z rozgadania swojego pasażera, ale Michał nic sobie z tego nie robił. I może jednak dobrze, że nie wziął numeru do nowego kolegi, bo ten by tego nie zniósł. xd
    Jestem ciekawa jak to dalej będzie z nową sąsiadką. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Michał bardzo się przejął losem i słowami chłopca. Tylko niech on już tyle nie pije... Alkohol nie pomoże mu rozwiązać swoich problemów. Coś czuję, że między nim a sąsiadką coś się wydarzy :). Czekam na kolejny.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ale się spił xd Haha, żeby siódemka robiła szpagat... no, nieźle musiało mu uderzyć do głowy. Był przy tym przekomiczny. Przynajmniej miałam się z czego pośmiać. Ja chcę więcej pijanego Michała xd Oczywiście bez przesady xdd Haha, ta dziewczyna ma dobre serce, skoro mu pomogła. Większość pewnie uznałaby go za jakiegoś żula i zostawiła. Najgorzej to miał taksówkarz. Michał musiał być strasznie denerwujący, gdy tak w kółko paplał o Enzo. Może go odwiedzi? Mały na pewno by się ucieszył.

    OdpowiedzUsuń
  12. Pijany Winiarski rozbraja system! Nie mogłam się przestać śmiać :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Oj Michał... alkohol nie pomaga w takich sprawach.. a ta sąsiadka pewnie ładna ^^ czekam na kolejny ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jejku, jak Ty pięknie piszesz! Z olbrzymią przyjemnością czyta się właśnie takie teksty! No i jeszcze ta cudna historia... No i Michał... Ach! Czego chcieć więcej? :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wpadłam tutaj przypadkiem i z ogromną przyjemnością zostanę dłużej. Podoba mi się to co tutaj czytam i to bardzo. A pijany Winiarski - make my day ; ).

    OdpowiedzUsuń
  16. Rozdział bardzo poprawił mi dziś humor :) Zawsze przyjemnie czyta mi się Twoje opowiadania. Pozdrawiam Krysia.

    OdpowiedzUsuń
  17. Pijany Winiarski- mój faworyt, zdecydowanie. Ten fragment z siódemkami robiącymi szpagaty był cudowny. Nadal mam łzy w oczach.
    Dobrze, dobrze, że Winiarski tak o tym dziecku rozmyśla, bo moim zdaniem jest po prostu cudowne. Kto wie, może tajemnicza pani zagości na trochę dłużej. Zamknęła go w jego własnym domu, z tego mogą wyniknąć różne zabawne sytuacje. Nie mogę się doczekać!

    OdpowiedzUsuń
  18. Ahh.. Ten pijany Michał xD Szczęście, że ma taką miłą i pomocną sąsiadkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ale kiedy kolejny rozdział? nie mogę się już doczekać!
    Winiarowi potrzebna jest dziewczyna, on ma tyle miłości w sobie. Czytając opis jego mieszkania pomyślałam 'o, to moje zycie'. Trochę przykre, ale jednak.
    Więc może ja też upiję się u kumpla, wrócę do domu i spotkam jakiegoś przystojniaczka :)
    Pozdrawiam http://niedopowiedziane-zdanie.blogspot.com/
    ps. Wyczuwam, że łączy nas słabość do pisania o siatkarzach, w szczególności z Bełchatowa

    OdpowiedzUsuń